15 Mayıs 2015 Cuma

PROGRAM TAVSİYESİ : 2013 En iyi Linux Dağıtımları

 

Merhabalar,

Açık kaynak dünyasının medahar-ı iftarı Linux projesinin dağıtımlarını yazacağım bugün.

Öncelikle biraz teknik detay verelim yeni başlayanlar için. İki tanım yazmak istiyorum.


Linux: Linus Torvalds tarafından geliştirilmeye başlanmış, 5 Ekim 1991 tarihinde 0.0.1 sürümü yayınlanan işletim sistemi çekirdeğidir. Linux kendi başına bir işletim sistemi değildir, çünkü işletim sistemi olmanın gerektiği temel bileşenlere sahip değildir. Linux Windows kernelinden iyi midir bunu başka bir yazıda tartışırız. Ancak ilgilenenler için link burada.

Dağıtım: (Linux Dağıtımı) Linux çekirdeği kullanılarak, çeşitli işlevler kazandırmak için yazılımlar eklenmiş işletim sistemidir. Çok farklı özelleştirilmiş dağıtımlar mevcuttur. Yani aslında dağıtımlar birer işletim sistemidir.

En iyi Linux dağıtımları hangileri sorusu ise asla bitmeyecek bir tartışmanın fitilini ateşler her zaman. En iyi programlama dili hangisidir sorusundan çok da farklı değildir.

Burada adı geçen tüm dağıtımlara birer yazı yazacağım. Ancak bu yazıda temel farklılıkları kıyaslamak istiyorum.

En popüler dağıtımla başlayalım:


Ubuntu

Dünyada en çok kullanılan Linux dağıtımı Ubuntu'dur. Canonical şirketi tarafından geliştirilmektedir. Mobil cihaz desteği de mevcuttur. Masaüstü ortamı olarak Gnome üzerine yazılmış Unity kabuğunu kullanır. Unity ortamı ilk başlarda çok fazla tepki topladı ancak herkes kullandıkça alıştı ve bence de gayet kullanışlı bir arayüz. İlk başta soğuk geliyor ama yüzdükçe ısınıyor :) Debian tabanlı bir dağıtım yani APT paket yöneticisi kullanıyor. APT çok fazla dağıtım tarafından kullanıldığı içni çok geniş bir yazılım kataloğu var. UbuntuOne bulut sistemine her platformda erişme imkanı sağlıyor. Aynı zamanda sadece Unity değil, KDE, XFace, Gnome, Lxde gibi pek çok masaüstü ortamını destekleyen çeşitleri var.

Ubuntu'nun artılarından bir tanesi de çok fazla olan kullanıcı sayısı sayesinde internet üzerinde hatalara kolayca çözüm bulabiliyorsunuz. Ayrıca yeni başlayan kullanıcılar için kolay kurulum ve kullanımda da uygun.


Fedora

RedHat ücretli bir dağıtım olduktan sonra paket desteğini tam olarak sağlamak için ücretsiz olan Fedora projesine destek olmaya başladı ve bu açık kaynak kodlu dağıtımın gelişmesine katkıda bulundu.

Fedora projesi Gnome masaüstü yazılımının en son sürümünü kullanır. Paket yöneticisi olarak yum kullanır. Yum ile birlikte RPM paketleri kullanılır. Debian türevlerinde kullanılan deb paketleri kadar çok seçenek olmasa da, herhangi bir konuda eksiklik yaşanmayacağına eminim.

Fedora RedHat kadar olmasa da kararlılığa önem verir.  Kurulum aracı son derece sade ve basittir. Başlangıç seviyesi için çok tavsiye etmem ancak, temel kavramları anladıktan sonra büyük bir keyifle kullanılabilir.

 


Linux Mint

DistroWatch.com adresinde son dönemde en popüler dağıtım listesinde uzun süredir birinci."güçlü ve kullanımı kolay hem de modern, şık bir işletim sistemi" geliştirmek için başlanan dağıtım çok kısa sürede çok büyük bir popülerliğe ulaştı. Ubuntu tabanlı bir dağıtım olan Mint Ubuntu ile bağlantılarını kesmek amaçlı olarak Debian tabanlı olan başka bir sürümü LMDE adıyla çıkartmıştır.

Masaüstü olarak Mint ve Cinnamon kullanılır. Dökümanlar ve yazılımların yerelleştirilmesi yapılırken Türkçe dili çevirideki ilk 6 dilden biridir. Dünyada en çok kullanılan dördüncü işletim sistemidir.


Ayrıca APT kullandığı için paket olarak da zengindir. Tavsiye eder misin derseniz: bu yazıyı Linux Mint ile yazıyorum derim :)

OpenSuse

OpenSuse Novell şirketine ait bir linux dağıtım projesidir. Eski popülerliğini son yıllarda yitirmiştir. Ancak hala dağıtım pazarında sözü geçen bir dağıtımdır. Farklı masaüstü sistemlerini destekler. Ayrıca Fedora gibi RPM paketlerini kullanır, yükleyicisi geliştirilmiştir. OpenSuse tecrübem fazla olmadığı için diğer konulara pek fazla yorum yapamıyorum.

Aslında burada Pardus dağıtımını da yazmak isterdim. O güzel topluluk adete "Dağıtıldığı" için Pardus dağıtımını yazmıyorum. Projeye elinden gelen her türlü desteği vermiş ve katkıda bulunmuş biri olarak projenin bugün geldiği noktayı adeta ölü buluyorum.


Size hangi dağıtımı öneririm sorusunun cevabına gelirsek, yukarıda bahsettiğim dağıtımlar zaten en iyileri. Herhangi birini gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz. Ancak benim tercihim paket zenginliğinden dolayı Debian/Ubuntu ya da Linux Mint olacaktır.


Siz de deneyimlerinizi, yorumlarınızı benimle paylaşırsanız mutlu olurum.

SAVAŞ KIRÇOVALI

[publicize twitter]

[publicize facebook]

[category teknoloji]

[tags PROGRAM TAVSİYESİ, Linux Dağıtımları]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hakkımızda

Fotoğrafım
BU BLOG ÖZEL BÜRO GRUBU'NA AİTTİR. RESMİ WEB SİTEMİZ : http://www.ozelburoistihbarat.com

ÖZEL BÜRO İSTİHBARAT GRUBU